O ZI CU SERVICIUL 904

24 ore pe zi, 7 zile în săptămână, dimineața și noaptea în orice anotimp al anului. Serviciul Intervenție Gaze 904 al SRL ”Chișinău-gaz” activează în regim diurn, iar timpul pentru fiecare chemare se calculează în secunde. Astăzi ne propunem să pătrundem în avtivitatea Serviciul Intervenție Gaze și să petrecem o zi cu echipele din serviciul 904.

Ziua Serviciului dispecerat începe devreme, fiecare schimb avînd durata de 12 ore. Schimbul de tură are loc în două etape - la 7:00 dimineața se schimbă o parte din schimb la ora 8:00 - cealaltă. Acest sistem permite optimizarea activitatății personalului 904 și astfel nu este întrerupt procesul de lucru nici pentru un minut. Schimbă hainele, semnează, verifică mașina, instrumentele - schimbul a predat, schimbul a primit.

Zilnic rețelele de gaze din Chișinău și suburbiile sale sunt deservite de 7 echipe de intervenție  și 3 echipe pentru lucrările de reparații, în componența fiecărei echipe sunt  2 lăcătuși cu experiență. La necesitate se alătură și maistrul, ca conducător de lucrări. De regulă, el se alătură echipei atunci  cînd  a  parvenit  apel  cu caracterul ”Miros de gaze...” sau la alte incidente.

Prima echipă, cu care am mers astăzi în oraș, era formată din trei persoane.  Lăcătușii Ion Orlov și Andrei Pleșca, care au preluat lucru la ora șapte dimineața și au primit prima cerere, în câteva minute, s-a alăturat la echipă și Șeful adjunct al serviciului 904, Sergiu Țurcan. Scurgerea de gaze pe strada Testemitanu 17 – în apartament s-a declanșat supapa electromagnetică și echipa serviciului intervenție exact  peste 3 minute au pornit spre adesa menționată.

Primul apel sa dovedit a fi "fals". Semnalizatorul de gaze nu sa declanșat din cauza scurgerii de gaze. Cu toate acestea, tot utilajul de gaz din apartament a fost verificat minuțios – scurgeri nu au fost depistate, putem pleca.

Departe, însă, nu am reușit să plecăm. În timp ce echipa a verificat prima adresă, din dispecerat  a parvenit o nouă reclamație. În acelaș sector a parvenit o chemare identică în legătură cu declanșarea supapei electromagnetice. Serviciul de dispecerat 904 al SRL “Chișinău-gaz” este echipat cu un sistem GPS, ce permite în regim real, monitorizarea fiecărui vehicul și astfel chemarea următoare se transmite echipei, ce se află în nemijlocita apropiere de locul incidentului.

De data aceasta apelul nu a fost fals - după verificarea utilajului din locuință s-a depistat scurgere de gaze la îmbinarea prin filet a gazoductului, care imediat a și fost înlăturată.

La întoarcere, am încercat să comunicăm cu dispecerii. S-a dovedit a fi practic imposibil – deoarece telefoanele sună încontinuu. Într-o singură zi, serviciul dispecerat 904 al SRL ”Chișinău-Gaz” primește de la 60 până la 80 de apeluri, două treimi din care revine pe parcursul zilei și o treime în timpul nopții,  aceste apeluri fiind doar de la populație. În afară de apelurile de la populație, echipele de intervenție 904 primesc înștiințări despre scurgerile de gaze la PRG ( Punctele de reglare gaze) de la lăcătușii supraveghere gazoducte, ce inspectează zilnic rețelele de gaze exterioare branșamente, supraterane, subterane,  pe fațadele clădirilor. Aici erori nu există. Dacă este semnal, atunci are loc scurgerea de gaze. Primim 3 reclamații și plecăm imediat în sectorul Buiucani cu echipa în componența căreia este lăcătușii Denis Gabura și Sergiu Vacarciuc.

Colaboratorii lucru își cunosc bine, primul «dulap» (așa numesc PRG-le lucrătorii în gaze) este verificat în 10 minute. Scurgeri de gaze au fost găsite la îmbinări -  piulițele au fost din nou reietanșate, putem pleca. Mai ales că sunt încă câteva reclamații. Și cum a anunțat dispecerul, situația este mai complicată.

Cu această echipă am rămas până la sfârșitul schimbului. Sergiu și Denis astăzi au avut 8 reclamații. Un caz este diferit de altul. În funcție de complexitatea lucrărilor și de timpul petrecut pentru efectuarea acestora pot exista de la  două până la zece pe zi reclamații pe echipă. Băieții recunosc că fiecare tură reprezintă nu doar  un exercițiu fizic, ci și unul emoțional.

De aceea, personalul Serviciului 904 este trecut printr-o selecție minuțioasă. Un angajat al serviciului intervenție gaze ca orice alt serviciu de intervenție ar trebui să aibă un grad ridicat de responsabilitate, să combine un nivel ridicat de stabilitate psihologică și performanță fizică.

Toate aceste calități, permanent sînt dezvoltate în sine de către colaboratorii din serviciul intervenție. Lunar, sunt organizate exerciții teoretico-practice în conformitate cu Planul de localizare și lichidare a avariilor. Astfel de exerciții se desfășoară în interiorul serviciului totodată sunt organizate exerciții în comun cu alte servicii municipale specializate . În plus, anual, sub egida  Primăriei Municipiului Chișinău, sunt organizate exerciții practice de instruire, unde sunt implicate și echipele Serviciului de intervenție.

Este de menționat că cel mai important test al tuturor calităților și aptitudinilor angajaților serviciului de dispecerat 904 are loc zilnic, la fiecare apel. Și nu au eșuat niciodată.

 

904
Dacă simți miros de gaze

01.

Nu folosiți aparate electrice, de iluminat, sonerie!

02.

Închideți robinetele a arzătoarelor de gaze

03.

Deschideți geamurile!

04.

Apelați serviciul 904

Call Centru

1305
Întrebări legate de distribuția gazelor naturale